Hur du strukturerar ditt personliga brev
Här är vad du bör tänka på och undvika när du skriver ditt nästa personliga brev
Så här kan du dela upp ditt personliga brev
Håll ditt personliga brev kort och se till att dina kvalifikationer för rollen framhävs. För att göra det så strukturerat som möjligt kan du använda följande layout:
Första stycket: Till att börja med bör du berätta anledningen till att brevet skrivs. Börja med att definiera vilken roll du är intresserad av, hur du kom i kontakt med jobbannonsen och när du kan börja jobba för företaget.
Andra stycket: Fortsätt med att diskutera varför just du är rätt person för rollen, vad som lockade dig till just denna roll, varför du är intresserad av att arbeta för organisationen och vad du kan bidra med till verksamheten.
Tredje stycket: Lyft fram lämpliga erfarenheter och ange hur de uppfyller kriterierna i jobbannonsen, samt hur dina färdigheter också kompletterar dessa. Beskriv eventuella ytterligare förmågor och förtydliga även hur dessa kommer att vara bra för organisationen.
Sista stycket: Slutför ditt brev med det avslutande stycket. Bekräfta igen hur entusiastisk du är inför jobbet och förtydliga hur gärna du vill få komma på intervju. Här är det även dags att notera ner eventuella startdatum som är lämpliga/olämpliga för dig. Avsluta med att tacka rekryteraren och berätta hur du ser fram emot att få svar.
Öka på dina chanser att få komma på intervju
Eftersom arbetsgivare vanligtvis får in ett stort antal ansökningar för varje tjänst måste du se till att ditt personliga brev ger ett kraftfull och positivt intryck direkt. Här är några förslag som ökar dina sannolikheter att lyckas:
- För att se till så att du är i linje med företagen du söker jobb hos bör du alltid uppdatera ditt personliga brev inför varje ny ansökan. I regel är det aldrig en bra id att skicka in ett standardiserat personligt brev och rekryterare märker direkt att du lagt ner mindre tid och energi på din ansökan om du gör det. Skräddarsy därför alltid ditt personliga brev inför varje ansökan.
- Lita aldrig endast på stavningskontrollen för att korrekturläsa ditt personliga brev. Dubbelkolla alltid personligen efter stav- och grammatikfel innan du skickar iväg det och låt helst även en familjemedlem eller vän läsa det också. Se till att dina kontaktuppgifter och namnet på företaget är korrekt stavat och formaterat.
- Även presentationen av ditt personliga brev är viktig. Se till att brevet är så stilrent och enkelt att läsa som möjligt och att du använder samma teckensnitt och -storlek som du använder på ditt CV.
- Erkänn dina egenskaper – de är dina exklusiva och unika försäljningsargument. Var säker på vad du kan bidra med och förklara tydligt hur dina kvalifikationer och erfarenheter uppfyller kriterierna i arbetsbeskrivningen. Visa arbetsgivaren och förklara varför du är rätt val för rollen.
- Ange referenser. Backa upp dina argument och påståenden med fakta eller referenser i ditt personliga brev som illustrerar hur och när du har använt din kunskap och expertis i professionella miljöer.