Hur man skriver ett uppsägningsbrev 2024 (Tips och Exempel)

Ett välskrivet uppsägningsbrev vid slutet av din anställning säkerställer bra och långsiktiga relationer med både företag och kollegor – oavsett varför du valt att säga upp dig från ditt jobb.

I denna artikel kommer vi att gå igenom hur du skriver ett bra uppsägningsbrev och vad du behöver inkludera för att:

  • Förklara varför du säger upp dig
  • Tacka för möjligheterna du fått under din anställning och...
  • Visa upp din vilja och avsikt att hjälpa till i övergångsprocessen.

Nedan hittar du våra Sverigespecifika tips och mallar för att skriva ett professionellt uppsägningsmejl. Med dessa skriver du enkelt ett brev som garanterar en smidig övergång under din avgång och lämnar ett gott intryck hos din arbetsgivare innan du tar klivet vidare i din karriär.

Är du redo att ta klivet vidare i din karriär? Skriv ditt professionella CV idag

Vad är ett uppsägningsbrev?

Ett uppsägningsbrev är ett av de viktigaste stegen att ta när du ska sluta på ett jobb. Det är här du formellt uttrycker din avsikt att sluta hos din nuvarande arbetsgivare. Detta är dock inte bara ett ceremoniskt uttryck men också det officiella dokument som märker datumet för din uppsägning. Brevet i sig fungerar som en bro mellan dig och din snart-före-detta-arbetsgivare och informerar inte bara dem om din avsikt att sluta, men fungerar även som ditt slutgiltiga intryck och bevis på din professionalism.

Uppsägningsbrev exempel


Vad ska man inkludera i ett uppsägningsbrev?

Innan du börjar skriva ditt uppsägningsmejl är det värt att först ta en stund till att överväga vilken ton du vill ta och vilken typ av budskap du vill förmedla. Din formella uppsägning bör innehålla en balanserad blandning av professionalism och tacksamhet, samt inkludera en positiv och respektfull förklaring om varför du säger upp dig.

  • Skriv ett personligt brev, direkt till din chef – för att visa respekt
  • Inkludera dagens datum som en referenspunkt
  • Adressera brevet från dig själv, med dina fullständiga kontaktuppgifter, så att arbetsgivaren enkelt kan få tag på dig vid behov.
  • Förklara tydligt och direkt varför du säger upp dig och att brevet gäller dig uppsägning
  • Tacka din arbetsgivare för möjligheterna du fått under din anställning
  • Signera brevet för en extra, professionell touch

Hur man skriver att uppsägningsbrev

Skriv ditt uppsägningsmejl med ett enkelt format och undvik att inkludera onödiga detaljer. Även om det inte alltid är nödvändigt att förklara varför man säger upp sig är det dock alltid viktigt att ge minst en månads förbehåll för att hålla sig till sin uppsägningstid. Tänk dock på att din uppsägningstid kan variera beroende på hur länge du har varit anställd och att du därför först bör kontrollera hur lång uppsägningstiden är innan du säger upp dig.

PROFFSTIPS: Det är alltid rekommenderat att vara ärlig och uppriktig mot sin arbetsgivare i samband med en uppsägning. Trots detta är det bäst att spara alla negativa eller kritiska kommentarer till din avslutningsintervju för att säkerställa att du får en positiv referens och behåller en bra, professionell relation.

1. Inkludera datum och uppsägningstid

Att tydligt ange ditt uppsägningsdatum och -tid är ytterst viktigt.

Har du fyra veckors uppsägningstid så förklara tydligt att du säger upp dig, ange det effektiva datumet fyra veckor framåt och hänvisa sedan till uppsägningstiden i ditt anställningsavtal. Detta säkerställer att alla datum och förväntningar kring din uppsägning är tydligt utsatta och att arbetsgivaren förstår vilket datum du avser att sluta, samt hur lång övergångsperioden kommer att vara.

Nedan kan du se ett exempel på hur detta kan se ut:

Hej [Chefens namn],

Jag säger härmed upp mig från min tjänst som [ARBETSTITEL] hos [FÖRETAGSNAMN]. Min sista arbetsdag blir den [DATUM FÖR SISTA ARBETSDAG] enligt min uppsägningstid på [KONTRAKTETS UPPSÄGNINGSTID].

Kolla in våra exempel på CV:n och personliga brev för hjälp med att skriva professionella dokument till din nästa jobbansökan.

2. Uttryck tacksamhet för din tid och möjligheterna du fått

Var uppriktig och tacka din arbetsgivare för din tid som anställd och möjligheterna du mottagit. För detta är det allra bäst om du kan ge ett specifikt, positivt exempel kring din tid på företaget eller ett projekt som du arbetat med. Detta gör ditt brev mer personligt och relevant.

Genom att belysa dessa positiva upplevelser kan du lämna ett långvarigt, gott intryck och behålla en positiv och professionell relation med din arbetsgivare.

Här kan du se ett exempel på hur du kan uttrycka din tacksamhet till din arbetsgivare:

Jag är otroligt tacksam för möjligheterna jag har fått att lära och utveckla mig hos Arla. Det har varit ett nöje att jobba med en så talangfull grupp människor och att ha fått bidra till våra mjölk-drivna beslut. 

Kolla in våra CV-exempel och personliga brev för ovärderlig hjälp med att skapa dina professionella dokument, vare sig det är för eller efter din uppsägning.

3. Hjälp till med övergångsperioden

Uttryck din vilja att hjälpa till med övergångsprocessen genom att erbjuda din tid för att utbilda en efterträdare och skriva dokumentation som krävs. Denna gest visar hur professionell du är och ditt engagemang för att se till att din avgång inte kommer att störa företagets drift.

Här är ett exempel på hur du kan skriva detta om du säger upp dig från ditt kundtjänstjobb:

Jag hjälper mer än gärna till i övergångsperioden för att se till så min efterträdare får den utbildning och dokumentation som krävs för att smidigt kunna ta över min tjänst. 

Kolla gärna in våra exempel på kundtjänst-CV och personliga brev för mer hjälp med att hitta ditt nya jobb inom kundtjänst efter att du sagt upp dig.

Mallar för uppsägningsbrev

Nedan kan du hitta några exempel på hur man kan skriva ett uppsägningsbrev.

Kort uppsägningsbrev

Hej [Chefens namn],

Jag skriver till er för att säga upp mig från min tjänst som sjuksköterska hos Region Skåne. I enlighet med uppsägningstiden i mitt kontrakt kommer min sista dag att vara 2024-05-31. 

Jag vill tacka dig och teamet för de möjligheter jag fått att lära mig och utveckla mig under min anställningsperiod. Jag har uppskattat min tid tillsammans med er alla men nu är det dags för mig att gå vidare på grund av mina karriärmål.

Hälsningar,

[Namn]

Enkelt uppsägningsbrev

Hej [Chefens namn],

Vänligen se nedan för min officiella uppsägning från min position som servitör/servitris hos Billiga Bistron och se att min sista arbetsdag blir 2024-03-01. Jag uppskattar alla möjligheter jag har fått att lära mig och växa hos er och hur er professionella vägledning och stöd har hjälpt mig på vägen. Jag önskar er allt gott.

Vänligen meddela mig hur jag kan hjälpa till för att se till så det blir en smidig övergång till min efterträdare.

Vänliga hälsningar

[Namn]

Professionellt uppsägningsbrev

Hej [Chefens namn],

Härmed meddelar jag min formella avgång som grundskollärare på Sandeplanskolan. Min sista arbetsdag kommer att vara den 1 mars, 2024-03-01, enligt uppsägningstiden utlagd i mitt kontrakt.

Jag vill uttrycka min tacksamhet för alla de erfarenheter och möjligheter att växa jag fått under min tid på Sandeplanskolan. Det har varit ett nöje att arbeta med både dig och mina kollegor, men nu är det rätt tid för mig att söka nya utmaningar som matchar mina karriärambitioner.

För att se till så att det blir en så smidig övergång som möjligt till min efterträdare ber jag er att meddela mig gällande hur jag kan vara behjälplig under kommande tiden. Oavsett om det handlar om att utbilda min ersättare eller dokumentera viktiga processer eller projekt vill jag försäkra mig om att teamet och skolan kan fortsätta sin undervisning utan avbrott.

Tack för din förståelse och jag ser fram emot att slutföra mina återstående uppgifter och säkerställa en enkel övergång.

Med vänliga hälsningar

[Namn]

Sammanfattningsvis

Se till att skriva ditt uppsägningsbrev kortfattat, respektfullt och professionellt, så kommer du alltid att lyckas. Ta kontroll över din framtid, ta ordentliga beslut och ett optimistiskt och bestämt kliv vidare i din karriär!

Slutligen bör du sen även ta tiden att sätta dig ner med kollegor innan du lämnar för att stärka de relationer som finns och visa din uppskattning för tiden ni delat tillsammans i era karriärer. Lycka till i framtiden och förhoppningsvis kan du tillsammans med dessa tips säga upp dig på ett smidigt och smärtfritt sätt.


Vad är sen nästa steg?

Är du nu på jakt efter ett nytt jobb kan du kolla in våra CV-exempel som hjälper dig att komma igång med dina ansökningar. Ta kontakt med vår CV-skrivarservice för att få professionell hjälp och råd kring din karriär och få allting rätt på banan. Sist, men inte minst, kan du sen komplettera ditt nya CV med ett personligt brev för att se till så din ansökan är komplett och att den står ut i mängden bland andra ansökningar.

Följ sen våra praktiska tips för att skicka CV via e-post, så har du facit på allt du behöver i hand.

Klockan tickar! Vänta inte med att uppdatera ditt CV.

Vanliga frågor och svar

Måste man säga upp sig fyra veckor innan man vill sluta?

I Sverige är det, enligt LAS, sagt att man som anställd måste ha minst fyra veckors uppsägningstid. Har man varit anställd under en längre tid (oftast minst två år) förlängs ofta denna tid upp till 2, 3, eller till och med 6 månader – beroende på hur ens kontakt ser ut.

Uppsägningstiden gäller på båda vägar vilket innebär att du som anställd måste ge besked om uppsägning inom samma tidsperioder som arbetsgivaren.

Varför behöver man skriva ett uppsägningsbrev?

Ett uppsägningsbrev är det formella besked som ges till arbetsgivaren och fungerar tillika som ett bevis på ens avsikt att säga upp sig, samt den uppsägningstid som man gått med på att lyda under. Utöver detta är det även ett bevis på ens professionalitet och ett respektfullt sätt att dokumentera din avgång på ett värdigt och tydligt sätt.

De främsta anledningarna till att skriva ett uppsägningsbrev är:

  • Dokumentering
  • Artighet och professionalism
  • För att undvika missförstånd eller problem

Se våra relaterade artiklar om hur man skriver ett bra CV och personligt brev för att lära dig mer om hur du börjar om processen mot ett nytt jobb.

Vilket är det bästa formatet för ett uppsägningsbrev

Håll det professionellt och följ specifika standarder som satts ut av din organisation. Med ett tydligt och kortfattat format garanterar du att du får fram ditt meddelande på bästa sätt. Inkludera sen det nuvarande datumet, din chefs namn, hälsning, meddelandet och en vänlig sluthälsning. Kom sen även ihåg att tydligt skriva orsaken för din uppsägning samt att du nu påbörjar din uppsägningstid.

Måste man signera sitt uppsägningsbrev?

Det är frivilligt om man väljer att signera sitt uppsägningsbrev eller inte. Normalt sätt räcker det med att du skriver ditt brev och skickar med dina kontaktuppgifter samt specificerar din uppsägningstid. Om din arbetsgivare ber dig signera ditt brev så var noga med att väga alla för- och nackdelar med att signera det eftersom detta kan ha betydelse för dig.

Om du tror att du inte har något val än att säga upp dig eftersom att din arbetsgivare har brutit mot ditt anställningsavtal bör du överväga att be om råd från ditt fack eller advokat. När din uppsägning tagits emot och blivit godkänd kan det hända att du mottar en bekräftelse med din sista arbetsdag.

Vem ska uppsägningsbrevet skickas till?

Ditt uppsägningsbrev ska adresseras direkt till din närmaste chef eller teamleader. Du kan även skriva ett brev till en högre chef eller HR, men detta kan fördröja processen. Kontrollera alltid handboken för anställda för att se precis hur du förväntas skicka in din uppsägning.

Är jag enligt lag tvungen att skriva ett uppsägningsbrev

Enligt LAS (Lagen om Anställningsskydd) är du inte tvungen att meddela om din uppsägning skriftligen. Detta är dock alltid rekommenderat för att undvika missförstånd och framför allt ifall det blir komplikationer med arbetsgivaren och för att undvika att denne inte hävdar att du inte sagt upp dig eller tillika att din anställning skulle avslutas vid ett annat datum än det du själv satt och enligt din uppsägningstid.

Du kan dock fortfarande meddela din chef muntligen och detta gör inte din uppsägning ogiltig (enligt lag).

Hur skriver jag ett uppsägningsbrev inom sjukvården?

Se nedan exemplet på hur man skriver ett uppsägningsbrev inom sjukvården, till exempel när man jobbar hos Region Skåne:

Jag skriver för att säga upp mig från tjänsten som sjuksköterska hos Region Skåne, från och med 2024-03-31. Jag uppskattar möjligheterna jag fått att lära och utveckla mig under min tid här. Jag är fast besluten att säkerställa en smidig övergång och kommer att hjälpa till på alla möjliga sätt för att underlätta överlämningsprocessen. Tack för stödet under min tid på Region Skåne.

Går vi fortfarande igenom den stora uppsägningsvågen?

Nej, många ekonomer menar på att den stora uppsägningsvågen är över sen nästan två år då toppen av denna våg nåddes. När världen anpassar sig till nya verkligheter går vi mot “Den stora stanna”-eran där anställda väljer att behålla sina nuvarande jobb eller jobba på att avancera till bättre roller, vilket trotsar den tidigare trenden med massuppsägningar.

Relaterade artiklar

Mer än 112 872 användare har redan skapat deras CV

Med vår CV-skapare så kan du snabbt och enkelt skapa ett distinkt och professionellt CV inom endast 15 minuter.

Skapa ditt CV

Du har 65% chans att få ett jobb.