Skicka CV via mail – 8 enkla steg för att lyckas (Guide & Tips)

Det är idag viktigare än någonsin att veta vad man ska skriva i mailet man skickar med sitt CV för en jobbansökan – och dessutom något som kan vara avgörande för att bättra på sina chanser.

Oavsett om du är student eller på väg att byta karriär kommer vi i denna guide att gå igenom stegen för att skriva ett ansökningsmail, förse dig med värdefulla tips, mallar och exempel på hur du kan skriva ditt. Med dessa i högsta hugg kan du se till så att just ditt CV-mejl står ut i mängden och ger dig chanserna du så gärna vill ha.

Vi går igenom allt från att skapa den perfekta ämnesraden till hur du bifogar ett bra CV och personligt brev – allt du behöver. Häng med oss för att lära dig mer om hur du skriver ditt jobbansökningsmejl.

PS: Du kan börja med att kolla in vår samling av CV-mallar för att se så att du redan nu är uppdaterad med de krav och förväntningar som ställs på arbetssökande idag.

Hur skickar jag mitt CV via Gmail?

Att skriva ett professionellt e-postmeddelande med Gmail är en ganska enkel process.

Börja med att:

  1. Skapa ett nytt meddelande
  2. Bifoga ditt CV och personliga brev
  3. Skriv en ämnesrad och inkludera den med nödvändiga informationen i huvuddelen

För steg tre är det speciellt viktigt att se till så att det du skriver i ditt meddelande matchar det som eftefrågats i jobbannonsen – på så vis kan du maximera dina chanser att lyckas!

Nedan kan du se ett exempel på en e-postmall du kan använda för att skicka in en bra ansökan.

Mall för att skicka ditt CV via Gmail

Skicka cv via Gmail, exempel


Hur du skickar ditt professionella CV-mejl

När du ska skicka ditt CV via mail är det först och främst viktigt att du ser till att det är professionellt:

  • Se till så att ämnesraden inkluderar ditt namn och jobbtiteln du ansöker om.
  • Skriv sen en kort introduktion av dig själv där du återigen specificerar jobbtiteln.
  • Se sedan till att du konsekvent lyfter fram dina mest relevanta erfarenheter och kunskaper, samt att du visar hur du ser fram emot möjligheten att jobba där.

Innan du säger tack och adjö är det sen även viktigt att se till så att du inkluderar dina kontaktuppgifter så att den som tar emot din ansökan enkelt kan få tag på dig.

Kolla gärna in vår artikel om vilka typer av kunskaper arbetsgivare letar efter och de bästa prestationerna att inkludera på ditt CV, för mer information.

Läs sen resten av våra tips nedan där vi kommer att gå igenom vad du ska inkludera i ditt meddelande när du mejlar ditt CV och hur du bäst skickar iväg en professionell ansökan.

1. Inkludera en ämnesrad

Ämnesraden i ditt mejl ska vara både informativ och tydlig, inkludera ditt namn, jobbtiteln och något i still med “jobbansökan” för att förtydliga ytterligare.

Var kortfattad, tydlig och uppmana den som ser ditt mejl att öppna det. En välskriven ämnesrad kan öka på dina chanser att lyckas och ge dig ett professionellt och positvt intryck hos arbetsgivaren.

Inkludera följande information i din ämnesrad:

  • För- och efternamn
  • Jobbtiteln du söker
  • Syftet med ditt mejl (t.ex. jobbansökan, uppföljning, intervjumöjlighet, andra frågor).

Exempel på bra ämnesrader

  • Emelie Johansson - Marknadsassistent - Jobbansökan
  • Johan Persson - Mjukvaruutvecklare - Frågor om anställningskrav
  • Sofie Bruun - Säljare - Uppföljningsintervju

2. Mejlets huvuddel

När du sen ska skriva mejlets huvuddel bör du börja med att introducera dig själv, återigen förklara vilken position det är du söker och gärna var du hittade jobbannonsen.

Ge sen mottagaren en kort sammanfattning av dina relevanta utmärkelser, dina expertisområden och kvalifikationer – fokusera på de mest relevanta.

Förklara sen vad det är som gjort dig intresserad av att ansöka rollen och vad du kommer kunna tillföra om du blir anställd i den. Kom bara ihåg att hålla det relativt kortfattat och inkludera bara den viktigaste informationen här – resten skriver du i din formella ansökan.

Nedan kan du se vilka punkter du kan nämna i ditt mejls brödtext och fyll sedan i enligt hur du skrivit det i ditt CV och personliga brev.

Exempel på en brödtext för att skicka ditt CV via mejl: 

Jag skriver till er eftersom jag är intresserad av att söka till rollen som Marknadsassisten hos ABC Marknadsföringsbyrå, som lagts ut på LinkedIn. Vänligen se mitt bifogade CV och personliga brev. Jag ser fram emot möjligheten att få bidra till ert team och visa upp mina kunskaper kring marknadsföringsstrategier, digital annonsering och kundinteraktion. Tack för att ni överväger min ansökan. Jag är tillgänglig för intervju när det tidigast passar er och kan nås på 0701 234 567 eller via e-post på [email protected]

Kolla även in våra artiklar om marknadsföring-CV för fler tips för denna typ av jobb.

3. Lägg till en signatur i ett mail

När det är dags att avsluta ditt mejl finns det inget bättre sätt att göra det på än med en professionell signatur. Detta ger ditt mejl en personlig touch och får dig att se trovärdig och respektfull ut.

Din signatur bör innehålla all din viktiga kontaktinformation så som ditt för- och efternamn, nuvarande jobbtitel, e-postadress och telefonnummer. Utöver dessa punkter bör du sen även överväga att inkludera en länk till din LinkedIn och arbetsportfölj/hemsida (om relevant). En snyggt designad e-postsignatur visar att du menar allvar och lägger vikt vid professionalism, vilket i sin tur gör det enklare att kontakta rekryteraren vid ett senare tillfälle.

Exempelsignatur: 

Karl-Johan Kullander

Marknadspraktikant

linkedin.com/in/karljohankula

[email protected]

0701 234 567

4. Skriv ett kort meddelande

Utöver att bifoga ditt CV och personliga brev bör du även inkludera ett kort och slagkraftigt meddelande där du uttrycker ditt intresse för rollen du söker. Använd även denna del till att återigen berätta om ditt intresse för rollen och ge information om dina utmärkelser, prestationer och erfarenheter.

All denna information ska såklart finnas med på ditt CV, men som del av din introduktion bör du redan i ditt mail belysa de punkter du själv tycker är mest relevanta och viktiga för rekryteraren.

Var noggrann med att inkludera dessa punkter:

  • Inledande hälsning
  • Anledningen till att du skriver mejlet
  • Det huvudsakliga meddelandet
  • Avslut och signatur (inkl. Med vänliga hälsningar el. dyl.)

Håll dig till ett kort och professionellt format och tacka rekryteraren för att de tagit sig tiden att titta på din ansökan. Detta korta meddelande ger dig en bättre chans att skapa ett gott första intryck innan rekryteraren kollar på dina bifogade dokument och all din tidigare erfarenhet.

Exempel på skicka CV via mail-meddelande:

Hej Olivia Prisse,

Jag skriver till dig på grund av mitt intresse för tjänsten som Marknadsassistent hos The Social Shepherd, som annonseras på LinkedIn. Bifogat hittar ni mitt CV och personliga brev.

Jag ser fram emot möjligheten att få bidra till ert team, visa upp mina kunskaper och hjälpa er nå era resultat inom marknadsstrategi, digital annonsering och kundengagemang. Utöver detta kan jag med glädje meddela att jag nyligen certifierat mig inom “Avancerad Marknadsföring” hos IIDE, vilket förhoppningsvis ger er ytterligare en bättre uppfattning om hur dedikerad jag är inom området. 

Tack för att ni tagit er tiden att kolla på min ansökan. Jag är tillgänglig för intervju när det tidigast passar er och ni kan nå mig på telefon 0701 23 45 67 eller via e-post [email protected]

Med vänliga hälsningar,

Karl Kullander

5. Spara i Word- eller PDF-format

Se till att ditt CV och personliga brev är sparat i ett professionellt format, som till exempel Word (.docx) eller PDF. Dessa format är nämligen universellt kompatibla och behåller formatteringen du själv satt, oavsett vilket operativsystem eller enhet som mottagaren öppnar dina dokument på.

Var sen även uppmärksam på filernas namn och se till så att de är beskrivande och inkluderar ditt namn och jobbtiteln på positionen du söker. Genom att spara dina filer i rätt format och ge dem lämpliga namn kan du visa för rekryteraren att du är detaljorienterad och professionell, vilket kan vara positivt för din ansökan.

Exempel på bra filnamn att använda:

mikael_bruun-personligt_brev-digital_marknadsassistent.docx

josefin_andersson-grafisk_designer.pdf

Undivk på samma vis att döpa dina filer på detta vis:

mittcv.docx

cv_version1.pdf

6. Bifoga ditt CV och personliga brev

Innan du skickar iväg ditt mail är det viktigt att kontrollera så du även bifogat rätt filer – det vill säga både ditt CV och personliga brev.

Dubbelkolla att båda dokumenten är döpta och formatterade rätt så att det inte blir några problem när mottagaren ska öppna eller granska dem. Det är sen även bra praxis att först bifoga filen med ditt CV och sen ditt personliga brev.

Överväg även att lägga till en liten notering i mailets huvuddel, till exempel: “vänligen se mina bifogade dokument nedan” eller “vänligen se mitt bifogade CV”. På så sett kan du informera rekryteraren och ge dem mer information om vad de behöver titta på.

Innan du klickar på skicka bör du sen även se till så att ditt CV är uppdaterat och anpassat för jobbet du söker. Du kan kolla in vår video nedan för mer information!

Klockan tickar... Skapa ditt professionella CV här

7. Korrekturläs ditt e-postmeddelande

Korrekturläs dels ditt e-postmeddelande, men även ditt CV och personliga brev, för att se till så att det inte inkluderar några stav- eller grammatikfel. Använd verktyg som Grammarly och Quilbot för att garantera att ditt meddelande är så snyggt och proffessionellt som möjligt.

Efter det kan det även vara en bra idé att skicka ett test-mail till en vän och då samtidigt be dem korrekturläsa det med – två par ögon är bättre än ett par. Ett ordentligt korrekturläst mail visar att du bryr dig om de små detaljerna och visar dessutom att du värnar om bra kommunikation, vilket är viktigt i alla typer av professionell situationer. När allt detta är gjort är det sen äntligen dags att klicka på “Skicka”.

8. Använd en professionell e-postadress

Det är viktigt att skicka ditt e-postmeddelande från en professionell e-postadress. Tyvärr är detta något som ofta blir förbisett bland jobbsökare. Din e-postadress är ofta det första intrycket som du ger till en potentiell arbetsgivare så se till att den är kort och enkel. Vi rekommenderar alltid att använda formatet: [förnamn].[efternamn]@[domän].com.

Unvik smeknamn, slang, nummer, eller andra typer av element som kan få din address att oproffessionell ut.

Kom ihåg detta

För att summera det hela så är det viktigaste att komma ihåg hur stor betydelse ett professionellt ansökningsmail har när du ska söka jobb.

Genom att maila en rekryterare direkt kan du potentiellt öka dina chanser att bli uppmärksammad jämfört med när du skickar in en ansökan via Indeed eller LinkedIn. Genom att följa våra tips och exempel kan du garantera att du ansökan får uppmärksamheten den förtjänar!

Kom ihåg: 

  • Skriv en kort och rak ämnesrad
  • Lyft fram relevanta kunskaper och prestationer.
  • Bifoga ditt CV med ett matchande personligt brev i proffessionella format.
  • Skriv en bra e-postsignatur
  • Korrekturläs noggrannt för att undvika misstag och stav-/grammatikfel

Vad är nästa steg?

Håller du på att söka nytt jobb kan du kolla in vår CV-byggare och samling av CV-exempel. Dessa är skräddarsydda för alla typer av karriärsmöjligheter och kan hjälpa dig att komma igång med ditt nya CV. Vill du ha mer hjälp än så kan du kolla in vår CV-skrivarservice och få professionella karriärstips och hjälp med ditt CV och ansökan.

Sist, men inte minst, kan du stärka ditt CV med ett matchande personligt brev för att se till så du står ut i mängden.

FAQ – Vanliga frågor och svar

Hur långt bör mitt mail vara när jag skickar mitt CV?

Du bör sikta på två till tre paragrafer för att introducera dig, skriva ner dina relevanta kvalificeringar och prestationer, samt visa ditt intresse för jobbet. I mångt och mycket handlar det om att ge så mycket relevant information som du kan, på ett så kortfattat vis som möjligt.

Hur följer man upp på en obesvarad ansökan på ett proffessionellt vis?

Har du inte fått något svar från rekryteraren inom två veckor efter att du skickat din ansökan är det dags att skicka ett uppföljningsmail. Skicka då gärna en vänlig påminnelse där du återigen belyser hur intresserad du är av jobbet du sökt och ber om en uppdatering gällande ansökningsprocessen.

Hur säger man “vänligen se mitt bifogade CV”?

Vi förstår att det blir lite nervöst när man ska skicka sitt CV via e-post – det är trots allt sista steget i ansökningsprocessen. Men istället för att hänga upp sig på hur man exakt ska be rekryteraren kolla på sitt bifogade CV, föreslår vi att man fokuserar på att skriva ett proffessionellt CV och personligt brev som visar upp ens styrkor och intresse för jobbet man söker.

Letar du dock efter alternativa sätt att skriva det på kommer här några exempel:

  • Jag har bifogat mitt CV åt er
  • Bifogat hittar ni mitt CV där ni kan läsa mer om mina relaterade kunskaper och erfaranheter för jobbet
  • Bifogat kan ni se och läsa mitt CV
  • Vänligen se mitt bifogade CV för mer information om mina akademiska och proffessionella erfarenheter

Bör jag skicka mitt CV som ett Word-dokument?

Du kan antingen skicka ditt CV som ett Word- eller PDF-dokument – båda fungerar alldeles utmärkt. Dock ska det sägas att många rekryterare föredarar att få det skickat i PDF-format eftersom det garanterar att det format du satt behålls eftersom texten effektivt “trycks” in i dokumentet.

Är det nödvändigt att inkudera ett personligt brev imitt CV-mail?

Det är i regel frivilligt att inkludera ett personligt brev i din ansökan men det ska samtidigt sägas att ett sådant definitivt kan vara avgörande för att få dig att stå ut i mängden bland andra ansökande. Till skillnad från ditt CV ger ditt personliga brev rekryteraren en möjlighet att få en bättre uppfattning om vem du är som person och hur du presenterar dig i ett mer flytande format, snarare än ett statiskt.

Det är här du kan ge en längre motivering kring varför du söker jobbet och varför du tycker just du skulle passa så bra i rollen. Så, vi rekommenderar alltid att inkludera ett annat än om det specifikt står att du inte ska göra det.

Hur mailar jag min ansökan från telefonen?

Att skicka din ansökan från telefonen är i stort sätt lika enkelt som att göra det från datorn:

  1. Öppna din telefone mail-app (t.ex. Apple Mail, Gmail, eller Outlook)
  2. Skriv ett nytt meddelande
  3. Bifoga ditt CV och personliga brev och följ sedan instruktionerna ovan för att skcia ditt meddelande

Var noga med att använda rätt typ av filnamn och format innan du skickar iväg din ansökan.

Finns det en rätt tidpunkt att skicka sitt CV?

Vi rekommenderar att du skickar din ansökan under vardagar och då helst på morgonen, mellan 6–10. På så vis ökar du chansen att rekryteraren ser det när de först öppnar sin inbox på morgonen. Försök sen även att skicka din ansökan tidigt under veckan och undvik helt att skicka dem på fredagar eller helger. Slutligen är det alltid en dålig idé att skicka sitt CV sent på kvällen eller på helgerna, eftersom dessa lätt missas i högen med allting annat.


Relaterade artiklar

Mer än 112 872 användare har redan skapat deras CV

Med vår CV-skapare så kan du snabbt och enkelt skapa ett distinkt och professionellt CV inom endast 15 minuter.

Skapa ditt CV

Du har 65% chans att få ett jobb.