Så här gör du ditt CV som receptionist
Receptionisten är den första kontaktpunkten i alla företag, så de måste representera och marknadsföra sitt arbetsgivarvarumärke exceptionellt bra. Det finns inget bättre sätt att visa din kundservice och mottagningsförmåga än genom att skapa ett vinnande receptionist-CV.
All personal i frontlinjen anses vara en organisations "ansikte utåt". Som receptionist vill du visa att du inte bara är professionell, utan även att du bryr dig om människor.
Idag vill människor veta att de företag de stödjer är etiska och har hjärta. Dagarna av kalla, okränkbara transaktioner är över, och receptionister är där allt börjar.
Om du vill få till en intervju måste din passion för service lysa igenom ditt i ditt receptionist-CV.
Den här artikeln visar dig hur du bäst belyser dina färdigheter och styrkor med värme och entusiasm. Vi ger dig också exempel på receptionist-CV för att se hur det ska gå till.
Exempel på receptionist-CV
Ladda ner detta exempel på receptionist-CV som PDF
När du tittar på denna CV-mall kan du se hur Elsa belyser sin erfarenhet med många års erfarenhet i sammanfattningen. Hon berättar också för läsaren att hon är från tillverkningsindustrin och kan arbeta under press. I synnerhet nämner Elsa kundservice och service två gånger, vilket indikerar att det är där hennes fokus ligger. Hon valde den professionella Stanford-mallen i företagsblått, som kan användas med eller utan foto, för att sticka ut.
Att sammanställa ett vinnande receptionist-CV kräver planering i förväg, så avsätt lite tid.
Närma dig det som ett projekt som får vad du har att erbjuda på papper så exakt som möjligt, så att läsaren lär känna dig genom att bara skanna igenom det.
Kärnan i varje bra skräddarsytt CV är ett huvud-CV, ett omfattande dokument som täcker all din utbildning, färdigheter och arbetshistoria.
Dokumentet måste -
- Flöda, var logisk och läsarvänlig
- Vara vanligt svart teckensnitt på en vit bakgrund
- Vara felfritt utan stavfel eller dålig formatering
- Vara väl presenterat, rent, väldelat, organiserat och professionellt
- Börja med ditt senaste eller nuvarande jobb och arbeta dig bakåt till ditt första jobb
- Lista utbildning och kvalifikationer på samma sätt
- Inkludera både mjuka och hårda färdigheter
- Inkludera korrekta referensinformation med varje jobb eller roll
Ta dig tid och se till att inget utelämnas eftersom detta CV utgör grunden för alla framtida jobbansökningar. Det kan vara så länge som det är nödvändigt, så var detaljerad.
Inkludera varje jobbtitel, allt ansvar och eventuella prestationer i varje roll. Självklart kommer detta att vara tidskrävande, men det är viktigt för framtida framgång.
När du skriver ditt huvud-CV så gör kopior av alla relevanta kvalifikationer, utmärkelser, referensbrev och allt annat som är viktigt. Spara allt tillsammans i en säker fil med ditt CV och förvara det där du enkelt kan komma åt det.
Korrekturläs och redigera alltid ditt huvud-CV noggrant, så att det är felfritt. Om möjligt, be också någon annan att kontrollera det. Du vill inte att grundläggande grammatikfel ska avskräcka läsarna.
Inkludera dina receptionistfärdigheter
Färdigheter för receptionistroller kommer att variera från en bransch till en annan, men kärnkompetens krävs över hela linjen.
Glöm ingenting när du sammanställer ditt CV. Lista alla dina färdigheter, mjuka och hårda, även om du bara använde dem en kort stund eller flyttade mellan branscher. Mjuka färdigheter kanske inte är så uppenbara för dig eftersom du använder dem dagligen.
Så för varje roll, ta dig tid att ta reda på vad du gör och vilka färdigheter som är nödvändiga för att göra ditt jobb efter bästa förmåga.
Här är några viktiga mjuka färdigheter som en receptionist behöver –
- Anpassningsförmåga: klara av varierande och ofta snabbt föränderliga situationer
- Empati: förstå någons känslor och synvinkel
- Självkontroll: att förbli lugn och sansad inför förändring och utmaning
- Tålamod: att veta när man ska vänta, när man ska svara och när man ska vidta åtgärder
- Effektivt lyssnande: lyssna för att förstå och låta talaren veta att de är hörda
- Positivt språk: använda optimistiskt och lugnande samtal för att lugna negativitet och vinna kundernas förtroende
- Tydlig kommunikation: vidarebefordra information på ett enkelt och lättbegripligt sätt
- Ta ansvar: se till att problemen löses, oavsett vem som bär skulden
Teknisk eller hård kompetens varierar beroende på bransch, men du kommer att behöva -
- Erfarenhet av att arbeta med specifika program
- Kunskap om företagets produkter och tjänster
- Kunskap om alla medarbetare och vilken avdelning de arbetar på
- Medvetenhet om vem som är i tjänst
- Grundläggande information om marknadsföringskampanjer och erbjudanden
Personligt uttalande kontra en profilsammanfattning
Du behöver inget personligt utlåtande för ett receptionist-CV, men du vill skriva en profilsammanfattning i början av varje skräddarsytt CV. Även om du kan skriva en sammanfattning och justera den för flera liknande jobb är det bäst att skriva om sammanfattningen varje gång det finns någon tidsfördröjning.
Här är exempel på sammanfattande uttalanden på olika kunskaps- och kompetensnivåer. Den fetstilta texten anger relevant information som omedelbart låter läsaren veta viktiga detaljer innan du läser resten av CV:t.
Receptionist - profilsammanfattningsexempel - senior
Mycket professionell Senior Receptionist med över tio års erfarenhet av företagstillverkning. Bevisad förmåga att upprätthålla driftseffektiviteten samtidigt som den levererar en utmärkt kundupplevelse i en snabb miljö med hög volym. Resursfull, vänlig och energisk arbetar jag bra under press och uppdaterar kontinuerligt mina färdigheter för att förbli i framkant av kundservice.
Receptionist - exempel på profilsammanfattning - erfaren
Kompetent och stödjande receptionist med fem års erfarenhet på en hektisk vårdcentral. Kunna hantera alla aspekter av patientadministration och service med omsorg och empati. Jag trivs under press, och jag är angelägen om att växa min karriär inom den medicinska sektorn.
Receptionist - profilsammanfattning exempel 3 – begränsad erfarenhet
Junior Receptionist på ingångsnivå med tio månaders erfarenhet i en livlig hår- och skönhetssalong. Erfarenhet av att boka kundbesök, registrera avbokningar, mötes-, hälsnings- och sittkunder samt skriva ut fakturor. Jag är en utåtriktad, professionell, snabb elev som är angelägen om att gå vidare i min karriär.
Vad är skillnaden mellan en profil och ett personligt uttalande?
En profilsammanfattning är ett kort uttalande som ingår i början av ditt CV, medan ett personligt uttalande är en längre, separat motivation.
En profilsammanfattning är vanligtvis mindre än 100 ord; ett personligt uttalande sträcker sig från 500 till 1000 ord.
Profilsammanfattningar kan också kallas "översikt", "professionell sammanfattning", "kompetens/kvalifikationssammanfattning" eller "professionell bio".
Vilken ska jag använda?
Professionella, lednings-, chefs- och specialistroller drar nytta av ett personligt uttalande. De kan också användas för att komma in på forskarutbildningar och praktikplatser.
Å andra sidan drar varje CV nytta av en kort profilsammanfattning eftersom det ger läsaren insikt i vem du är innan du läser ditt CV.
Det är därför det är viktigt att ta dig tid när du skriver båda uttalandena och att du skriver dem specifikt för varje jobb. Det är din möjlighet att sticka ut från andra receptionist-CV eftersom alla sökande har liknande kvalifikationer och arbetslivserfarenhet.
En optimistisk, ärlig och informativ profilsammanfattning eller personligt uttalande är din nyckel till att vinna den första intervjun.
Vad måste jag säga?
Även om en profilsammanfattning är kort måste den fortfarande vara relevant för läsaren. Arbeta från jobbposten och använda din erfarenhet, inkludera hårda och mjuka färdigheter, många års erfarenhet och alla nyckelord du kan identifiera. Du vill matcha din sammanfattning med arbetsgivarens krav så mycket som möjligt.
Tänk på dessa punkter –
- Jobbtiteln
- Markera dina kunskaper
- Inkludera många års erfarenhet
- Täck viktiga mjuka och hårda färdigheter
- Matcha det med arbetsgivarens krav
Ett personligt uttalande måste innehålla de exakta detaljerna som din profilsammanfattning men utökas för att ge bredare information om dina färdigheter och erfarenheter. Det låter dig också uttrycka viktig information som varför du valt en specifik karriär, vill gå in i den eller varför du funderar på att byta karriär.
Ta dig tid att matcha ditt personliga uttalande med arbetsgivarens krav så mycket som möjligt också.
Oavsett vilken information du väljer att inkludera, håll båda uttalandena vänliga, konversations- och optimistiska; Det är det första intrycket potentiella arbetsgivare har av dig.
Så här använder du ditt huvud-CV
När ditt huvud-CV är klart kan du söka jobb snabbt och se till att du inte utelämnar några viktiga detaljer.
När du ser ett jobb du vill söka, läs igenom det mycket noggrant och notera de viktigaste kraven. Ofta använder arbetsgivare nyckelord i arbetsbeskrivningen för att tolka ansökningar.
Tolkning är ett sätt att sortera lämpliga sökande från resten med nyckelord och poängsättning. Om ditt CV för receptionistjobb slutar med "resten" kommer du inte att höra ett ord mer än ett artigt standardmeddelande om ”tack men nej tack”.
Det bästa sättet att identifiera nyckelord i ett jobbinlägg är att söka igenom arbetsansvaret för att direkt relatera ord. Till exempel är du hotellreceptionist, leta efter relaterade jobbtitlar, till exempel pensionat, bed and breakfast, semesterpark eller lyxstuga receptionist.
Tänk på att företag kan ha olika titlar för receptionistjobb. Tänk också på titlar som receptionsansvarig, informationschef och receptionsvakt.
Ditt nästa steg är att kondensera din huvud-CV till ett snyggt receptionist-CV som kommer igenom tolkningsprogram och omedelbart drar till sig läsarens uppmärksamhet. Du uppnår detta genom att extrahera relevant och viktig information från din mästare och överföra den till ett receptionistkompetens-CV skräddarsytt för det specifika jobbet.
Det är viktigt att veta att rekryterare och arbetsgivare bara spenderar några sekunder på varje ansökan innan de går vidare eftersom de letar efter exakt information. Om de inte ser det, läser de inte vidare.
Att placera relevanta nyckelord i ditt program från början håller dem kvar. Det berättar också för dem att du läser jobbannonsen noggrant och att du inte är ett tidssvinn.
Det finns några regler för skräddarsydda receptionist-CV:n –
- Håll samma tydliga, koncisa svartvita format på originalet
- Längd spelar roll, så överskrid inte 2 till 3 sidor
- Gör det endast relevant för jobbet
- Håll språket positivt, proaktivt och lättläst
- Kontrollera stavning, datum och sekvens noggrant
- Inkludera inte kontaktuppgifter till referenser, skriv i stället "tillgänglig på begäran"
- Inkludera också anteckningen – "ett detaljerat CV finns tillgängligt på begäran"
För att sammanfatta det
Att få ditt drömjobb ligger i dina händer eftersom vi i livet får ut det vi lägger in. Att spendera tid i förväg på att planera och sammanställa ett huvudreceptionist-CV är att investera i din framtid.
Här är de viktigaste punkterna för att skriva ett perfekt CV för en receptionist –
- Spendera tid på att skapa ett omfattande huvud-CV
- Spara ditt huvud-CV och alla relevanta dokument i en säker fil som är lättillgänglig
- Läs platsannonsen noggrant och hämta nyckelord
- Kompilera ett sammanfattande CV från ditt huvud-CV med endast information som är relevant för jobbet
- Skriv en positiv personlig sammanfattning i CV:t med fokus på jobbkraven
När du skickar din ansökan –
- Skicka alltid ditt skräddarsydda CV och ansökningsbrev i pdf-format
- Skicka inga andra dokument om det inte anges som väsentligt
- Kontrollera att dina kontaktuppgifter är lätta att hitta på CV:t
- Inkludera inte referenser i det första
Vanliga frågor om receptionist-CV
Är du intresserad av en karriär som receptionist eller funderar du på en karriärförändring i den riktningen?
Vi besvarar några av dina mest angelägna frågor-
Vad är ett huvud-CV för en receptionist, och hur använder jag det?
Ett huvud-CV för receptionister är en sammanställning av din högsta nivå av skolgång, vidareutbildning och vidare till ditt första jobb fram till din nuvarande eller senaste anställning.
Varför göra ett huvud-CV som receptionist?
I slutändan, för att spara tid och presentera dig på bästa möjliga sätt varje gång. När du har all information korrekt på ett ställe från början till slut behöver du aldrig göra det igen. Och allt som krävs är att uppdatera det årligen.
När måste jag inkludera referensinformation?
Först när rekryteraren eller arbetsgivaren har kontaktat dig och begärt referensinformation. Inkludera aldrig referensinformation när du först svarar på ett jobbinlägg.
Om rekryteraren kommer tillbaka till dig för en screeningintervju kan de be om referenser, men om de inte gör det, lämna det bara. Din ansökan kan misslyckas i detta skede, eller intervjuaren kan föredra att ta referenser i de sista anställningsstegen.
Att inkludera referensinformation i förväg utsätter både dig och referensen för risker.
För det första delar du någons personuppgifter med personer du inte vet något om. Detta lämnar referenserna i riskzonen om deras uppgifter hamnar i fel händer.
För det andra kan skrupelfria rekryterare kontakta dem först innan de kontaktar dig. Även om detta är en orättvis praxis, om du gav dem detaljerna, kan du inte göra så mycket.
Slutligen, om en referens blir överraskad av ett samtal som de inte förväntar sig, kanske de inte tar det eller inte kommer ihåg alla dina uppgifter och ger en svag klingande referens.
När du söker jobb är det alltid bäst att kontakta dina referenser i förväg och påminna dem om att de skulle gå med på att tillhandahålla anställningsreferenser för dig. När några år har gått kan det vara svårt att komma ihåg datum, arbetsansvar och andra viktiga detaljer.
Att ge en tidigare arbetsgivare en förvarning säkerställer att de fortfarande är villiga och tillgängliga för att ge en referens. Det hjälper till att säkerställa att alla dina referenser bekräftas och främjar dina färdigheter och förmågor korrekt också.
Ska jag inkludera hobbyer och intressen på mitt CV?
Om du inkluderar hobbyer och intressen i ett CV eller personligt uttalande, nämn bara de som är relevanta för jobbet. Undvik irrelevanta medlemskap och personliga prestationer också.
Kom ihåg att rekryterare och arbetsgivare har ont om tid och inte läser något oväsentligt. Hobbyer och intressen är utmärkta för vår hälsa och välbefinnande men inkludera dem inte om de inte relaterar till jobbet.
Ett bra exempel på ett relevant intresse om du söker ett receptionistjobb skulle vara att debattera och tala offentligt som medlem i Toastmasters International.
Vilken utbildning behöver jag?
Du behöver ett gymnasieintyg för alla receptionistroller och potentiellt en högre studienivå, beroende på arbetsgivare.
Behöver jag ytterligare färdigheter?
Gymnasieutbildning är tillräckligt för de flesta receptionistroller på ingångsnivå, och många företag är villiga att utbilda receptionister på jobbet.
Det krävs dock viss datorkunskap och en vilja att förbättra din dator- och kommunikationsförmåga.
Det finns olika utbildningar som erbjuder olika nivåer av färdigheter och utbildning. Många kan göras online.
Finns det olika specialområden?
Varje företag med kunder behöver en vänlig röst för att hälsa kunder via telefon och en välkomnande personlighet som möter dem vid besök.
Olika branscher behöver dock vissa typer av personligheter.
Till exempel måste ett medicinskt receptionist-CV vara omtänksamt och ha gott om empati. Medan i hotell-CV måste receptionister vara professionellt vänliga. Skönhets-, musik- och underhållningsindustrin vill å andra sidan ha livliga och skickliga receptionister.
Att specialisera sig på en bransch innebär att du har större produktkunskap och förstår dina kunders behov bättre. Du kan också vara mer produktiv i en bransch som överensstämmer med din personlighet och intressen. Det är dock inte nödvändigt att specialisera sig om du är anpassningsbar.
Om du vill bli en toppreceptionist, fokusera på dina kundservicefärdigheter, kommunikation, professionalism och effektivitet.
Finns det karriärutveckling?
Receptionistroller börjar med stödpositioner på ingångsnivå som utvecklas till receptionister som hanterar receptionen självständigt.
Beroende på bransch och om du har, eller är villig att, få ytterligare färdigheter och kvalifikationer kan du gå vidare till en sekreterare, personlig assistent eller PR-officer.
Hur kommer jag igång?
Innan du gör något, kompilera en receptionist CV-mästare så att du inte slösar någon tid på att söka jobb när du ser relevanta inlägg.
Om du precis har avslutat skolan eller funderar på ett karriärbyte kan du kontakta större företag direkt eftersom de är mer benägna att erbjuda utbildning eller annars ansöka om jobbtjänster.
Även om ett personligt uttalande vanligtvis inte är ett krav för denna typ av roll, kan det vara en bra idé att motivera ditt karriärval när du har liten eller ingen erfarenhet.