Hur man skriver det perfekta CV:t för Marknadsföring? Kolla in våra tips, exempel och cv-mallar
Det kan komma som en chock, men många marknadsförare kan promota produkter och uppnå PR-mål, men kämpar för att sätta ihop ett imponerande marknadsförings-CV. Nackdelen med detta är att de i slutändan missar en möjlighet som de kan göra bra. Ett CV är en hiss-pitch och om du inte kan sälja dig själv så reflekterar det dina förmågor dåligt. Dessutom är presentationen alltid viktig. Se därför till att använda en professionellt utformad CV-mall. Om ditt CV behöver polering för att göra det perfekt, läs vidare för sätt att göra att det sticker ut och kan ge dig ett (online) marknadsföringsjobb.
Hur man skriver ett CV för ett marknadsföringsjobb
På de nuvarande konkurrensutsatta marknaderna slåss företagen om samma kunder. Därför måste du bevisa att du kan få in kunder. För att ditt CV ska väcka uppmärksamhet måste du känna till din målgrupp. I det här fallet, vilket företag erbjuder jobbet? Vilka tekniker använder de? Hur kan du förbättra deras reklammeddelande för att ge bättre resultat? När du vet vad det anställande företaget behöver skräddarsyr du ditt CV så att det passar deras behov. Du bör också lyfta fram dina styrkor i branschen. Är du bra på marknadsföring online eller offline? När du visar dina styrkor, se till att de är relevanta för den position du vill ha.
Vanliga marknadsföringsjobb
Digital marknadsföring är ett brett karriärområde med många jobbmöjligheter. Ett jobb inom detta område har olika roller och kräver en unik kompetens och branschspecifik kunskap. Här är några jobb som finns i branschen:
Marknadsföringsspecialister
Deras jobb är att skapa PR-kampanjer som kommer att stödja företagens tillväxt. Genom marknadsundersökningar bestämmer de de aktuella marknadstrenderna och de typer av produkter som efterfrågas. Efter att ha gjort en marknadsanalys presenterar de sina resultat för den övre ledningen för genomförande.
Ansvarig för sociala medier
En som är ansvarig social media bygger upp ett företags varumärkesmedvetenhet genom sociala medier och online-marknadsföringskampanjer. De uppdaterar en organisations sociala medier sidor med relevant innehåll och regelbundna inlägg för att generera leads och främja försäljning. Med noggrann övervakning av medietrenderna kan de anpassa ett företags sociala medier-insatser för att uppnå marknadsföringsmålen.
SEO Specialist
En sökmotoroptimeringsspecialist säkerställer att företagets hemsida är synlig och rankad högt i sökmotorer för att generera stadig trafik. De använder flera SEO-taktiker, inklusive att optimera webbplatsen med hjälp av specifika sökord, förbättra webbplatsens hastighet och mobil optimering. Webbplatsoptimering inkluderar också SEO-taktik på sidan som att optimera sidrubriker, rubriktaggar, metataggar och länkuppbyggnad. SEO experter kan analysera resultatet av sin taktik och justera dem för att uppnå bättre resultat.
Innehållsspecialist
En innehållsspecialist identifierar de typer av innehåll som ökar sökmotorns synlighet. Deras roller inkluderar också att skriva blogginlägg, försäljningskopior, e-postkopior och nyhetsbrev för företagets hemsida. De ser också till att relevant innehåll publiceras på webbplatsen för att öka kundengagemanget på webbplatsen.
Produktchef
Produktchefer övervakar produktutvecklingen och ser till att de uppfyller konsumenternas behov. De flesta specialister kommer med produktidéer baserade på branschforskning och interaktion med konsumenterna. De använder sina köpares kunskap för att komma med produkter som uppfyller deras behov och samtidigt ökar lönsamheten i företaget. Jobbet innebär också att övervaka produktionsprocessen till dess slutförande och se till att kostnaden inte överstiger budgeten
Marknadsföringsanalytiker
Analytiker avgör effektiviteten av PR-kampanjer genom att studera och utvärdera trender. Deras jobb innebär datainsamling och användning av information för att skapa bättre digitala marknadsföringsplaner som kommer att öka företagets resultat.
Vad ska man sätta i CV:t?
Följande avsnitt bör finnas i ditt CV:
1. Personuppgifter
Högst upp på ditt CV anger du ditt fullständiga namn, nationalitet, fysiska adress, e-postadress och telefonnummer. Informationen kommer att göra det lättare för potentiella arbetsgivare att nå dig för en intervju.
2. CV-profil
Precis under kontaktinformationen behöver du en sammanfattning på en eller två meningar som belyser dina attribut och upplevelser som är relevanta för jobbet. Din professionella profil berättar för rekryteraren varför de bör överväga dig för tjänsten.
3. Utbildningsbakgrund
Ge en uppdelning av din utbildningshistoria från den högsta till den lägsta nivån. Eftersom digital marknadsföring är en konkurrenskraftig karriär så lägg till professionella utvecklingskurser eller konferenser du deltagit i, vilka kan få dig att sticka ut från resten av de sökande. Dessutom visar dessa extra kurser din passion och engagemang för framgång.
4. Arbetslivserfarenhet
När du anger din anställningshistorik, avstå från att lista dina roller. Istället visar du hur du gjorde en skillnad genom att tillhandahålla relevant statistik och nämna betydande prestationer. Du bör också använda standardbranschtermer för att lyfta fram dina kunskaper inom området.
5. Färdigheter
Vilka hårda och vilka mjuka färdigheter har du som är i linje med det jobb du vill ha? Även om du inte har någon erfarenhet, inkludera attribut du förvärvat i volontärprogram eller i högskolan. Ange dina specialiserade marknadsföringsförmågor och personliga egenskaper som kommer att vara relevanta för det jobb du söker.
6. Personligt intresse
Detta är ett valfritt avsnitt där du nämner dina hobbyer och dina passioner. Hobbyerna kommer att ge intryck av att du är en aktiv person. Men ljug inte om dina hobbyer.
Vad ska man skriva i det personliga uttalandet?
Det personliga uttalande eller profilsammanfattningen är det första avsnittet en rekryterare kommer att läsa. Därför bör det innehålla en del om du vill att anställande chef ska läsa resten av CV:t. Hur gör man det uppseendeväckande?
Lär känna din målgrupp
Vad söker den anställande chefen i en anställd? När du vet vilka väsentliga förmågor de söker efter, skräddarsy ditt uttalande därefter. Inled med de attribut och erfarenheter som kommer att vara värdefulla för rekryteraren, och du kommer att få deras uppmärksamhet.
Presentera ditt värdeerbjudande
De unika förmågor och egenskaper som skiljer dig från andra sökande är ditt värdeerbjudande. Visa den anställande chefen att du kommer att tillföra värde till företaget.
Använd statistik
Att ange dina roller och attribut i det personliga uttalandet garanterar inte rekryteraren att du kan leverera på jobbet. Du måste markera din imponerande prestanda med hjälp av hårda bevis som statistik och siffror. Om dina PR-tekniker ökade försäljningen, vilka är de exakta siffrorna?
Här är några exempel på profilsammanfattningar:
Exempel 1: En uppdragsorienterad digital marknadsförare med över fem års erfarenhet av att driva PR-initiativ. Jag är expert på marknadsföring på nätet, lead-generering, och underhåll. I mitt tidigare jobb ökade jag besökstiden på hemsidan till åtta minuter.
Exempel 2: En resultatorienterad reklamchef med lång erfarenhet av inkommande reklamtekniker. Jag har ett utmärkt öga för design och kommunikation med den avsedda publiken.
Exempel 3: En självgående chef för sociala medier med tre års erfarenhet, stark analytisk förmåga och intresse för kampanjer i sociala medier. Jag har föredömlig kommunikation och social kompetens och arbetar bra under press för att nå mål.
Vilka är de viktiga färdigheterna eller kompetenserna att nämna för en marknadsförare?
Som marknadsförare måste du inkludera branschspecifika förmågor för att klara uttagningen. Dessutom, om det anställande företaget använder screening-programvara så måste ditt CV ha några sökord för att klara screeningen. Här är attributen som ska inkluderas:
Kunskaper i specifika PR-tekniker
Produktmarknadsföring är bred och beroende på ditt expertområde, inkluderar det några av de kanalspecifika färdigheterna PPC, lead-vårdande, videoredigering, innehållsskapande, webbdesign och mobiloptimering. Om du söker en SEO-specialistposition bör sökordsforskning och innehållsskapande vara på toppen av din lista.
Expertis inom programvara
PR-kampanjer kräver användning av verktyg för att utföra uppgifter. Du måste till exempel vara duktig på bland annat Microsoft Office, Photoshop, e-postautomatisering, videoredigeringsverktyg och designverktyg. Behärskning av relevanta verktyg och programvara ger dig en konkurrensfördel.
Programmeringsspråk
Lista de kodningsspråk du vet hjälper till att marknadsföra på ditt nya jobb. Även innehållhanteringssystem som du har använt tidigare kan placera dig före andra sökande.
CV exempel – Marknadsföring – Cambridge mall
Ladda ner denna cv exempel - Marknadsföring
Johan söker en annan tjänst inom marknadsföring men han specificerar inte exakt vad han är ute efter. Det lämnar många dörrar öppna. Hans femåriga utbildning gör att han sticker ut från mängden trots att han inte har speciellt mycket arbetslivserfarenhet.
Han har även jobbat på en stor marknadsföringsfirma och även detta gör honom attraktiv på arbetsmarknaden.
Hur man sticker ut bland andra kandidater?
- Använd statistik i ditt CV: Istället för att lista ditt ansvar i anställningshistoriken, markera dina prestationer och använd statistik för att visa dina meriter.
- Använda en slående CV-mall: Efter att ha granskat flera CV på en gång, kommer rekryteraren att bli uttråkad, och en slående CV-mall kan hindra ditt CV från att kastas. Använd lite färg; du kan komma undan med det i reklamvärlden, men hålla den raffinerad. Du kan också använda en design med två kolumner eftersom det är lättare att läsa.
- Använd kraftfulla actionord: Actionord kommer att göra att den anställande chefen läser ditt CV. Använd till exempel ord som "utformat kampanjinnehåll" i stället för "ansvarig för utformningen". Actionorden gör ditt CV mindre intetsägande.
Vilka personliga egenskaper vill arbetsgivaren ha?
- Effektiv kommunikatör: Utmärkt kommunikationsförmåga är avgörande för marknadsföring. Du måste vara expert på att skräddarsy ditt budskap till publiken.
- Problemlösare: Att ta med nya leads till företaget kan vara utmanande, och ibland kan kampanjer stöta på hinder på vägen. Därför krävs det någon som kan tänka snabbt och komma med lösningar.
- Kreativitet: Du måste vara innovativ för att komma med unika kampanjer som främjar försäljning.
- Interpersonella förmågor: De flesta PR-uppgifter utförs i grupp. Därför bör du kunna samarbeta bra med andra för att få jobbet.
Vilken annan information är viktigt att nämna som marknadsförare?
Dina förmågor i marknadsföring kan inte fastslå din ansökan om det inte finns något som bekräftar dina påståenden. Därför bör du lägga till en länk till ditt arbete. Det kan vara en online-marknadsföringsportfölj, LinkedIn profil, personlig blogg eller professionella sociala mediesidor. Det ger anställande chef en smygtitt på dina förmågor och prestationer.
Som tidigare nämnts, att söka ett marknadsföringsjobb innebär att du säljer din skicklighet, som bör komma enkelt för en marknadsförare. Om du utnyttjar din kommunikationsförmåga, kommer du att ha övertag mot andra sökande.